



Naar foto’s getekend met ‘mixed media’: Promarkers, Stabilo Woody 3 in 1, potlood etc.
Geert Snijders




Naar foto’s getekend met ‘mixed media’: Promarkers, Stabilo Woody 3 in 1, potlood etc.

Uit Tekenlab, Carla Sonheim





Ik heb een tekenles op De Parkiet gewijd aan opblaaskunst.











Op De Parkiet staat morgen alles in het teken van vogels, mijn beeldende lessen dus ook. Vanmiddag heb ik thuis wat voorbeelden gemaakt.













Gisteren in Theater De Regentes. Ik had een rol in de de musical Windkracht 8, die werd gespeeld door leerkrachten van basisschool De Parkiet. Ik was Marcel, het jongetje met watervrees dat op de huid wordt gezeten door de strenge badmeester. Thijs, onze gymdocent, was de badmeester: “Dan komt die met zo’n vishaak aan en neemt me in de tang, dan sleurt hij mij het water door, oh wat maakt die man mij bang!”
Aan het eind van de scene blijkt de badmeester toch de kwaadste niet en toont hij begrip voor het bange jongetje.
Voor elke scène van de musical had ik op mijn iPad een decor getekend.
De musical was onderdeel van de festiviteiten rond het honderdjarig bestaan van De Parkiet.
8 juni 2026- Vandaag heb ik de kinderen van groep 3 t/m 8 laten schrijven en tekenen met een kroontjespen.

Ik heb in 1964, toen ik in de eerste klas van de lagere school zat, leren schrijven met een pennetje dat je in de inkt moest dopen. Het was geen kroontjespen. In de tweede klas gingen we over op het schrijven met balpen. Omdat de oude pennetjes niet meer gebruikt werden, kreeg ik van mijn meester een doosje vol pennetjes. Daar heb ik er nog een paar van.

Na wat schrijfoefeningen konden de kinderen vandaag een slang, een diepzeevis of een mensachtige boom tekenen.
Het idee voor deze les heb ik uit de methode Creëer en Leer.



De schrijver W.F. Hermans (1921-1995) lukte het niet om netjes te schrijver. Dit zegt hij erover;
‘‘t Begon ermee dat je allemaal streepjes moest zetten, schuin omhoog, naast elkaar. En na dit enige tijd te hebben gedaan, mocht je streepjes zetten met van boven een haal ernaar beneden: kleine letters i zonder punt erop. En tenslotte i’s met een punt. Mijn streepjes werden niet netjes, mijn hand beefde en bleef beven, hoe ver ik mijn tong ook van inspanning uit mijn mond stak. De neerwaartse halen stonden scheef, de punten op de i werden vlekken. Onverbiddelijk zei de onderwijzeres: “Jij leert het nooit.” ’t Was waar. Ik kan met de hand snel en niet onleesbaar schrijven, maar lelijk is mijn schrift altijd gebleven en ik heb er een hekel aan. Als de schrijfmachine niet was uitgevonden, die piano van de schrijver, zou ik altijd een mislukte pianist gebleven zijn.’
Deze les ga ik vast vaker geven.
wow, wat een prachtige vogel. Ik ben trouwens vogelaar, kan je dit vaker doen?
Het was me er eentje!
Grappig dat er nu auto’s voor de deur staan. Hij zou ze verfoeid hebben. Werd al boos van asfalt…
Wat n prachtig decor, Geert! Groot succes zeker, de musical!!!